Dag nummer tre

Vi vaknade upp på en blåsig Blåhammarens fjällstation imorse. Det var sköna sängar och det behövde vi. Eftersom att vi "bara" hade 12 kilometer att åka idag och för att vi hade hört att det var mest nerför tog vi det lite lugnare på morgonen. Vi åt frukost, hade en liten andakt och kom iväg strax efter klockan tio.

Nu blåste det väldigt mycket. Det gick knappt att stå kvar på skidorna. Som tur är så hade vi inte motvind utan vi hade sidvind under hela förmiddagen. Det var lite uppför till en början men sen plabade det ut för att bli en lång backe nerför mot stället vi skulle äta lunch på. Trots några tuffa 6 kilometrar så tog vi oss till stugan där vi åt vår lunch. Vi ville också passa på att testa vindsäckarna som vi faktiskt bar med oss runt så vi beslutade att gräva en liten avsats i snön och sätta oss i vindsäckarna. Det var lite roligt och verkligen inget många av oss hade gjort förut. Lite jobbigt var det när det blåste så runtomkring men det blev varmt och skönt där inne.

Efter lunch påbörjade vi de sista kilometrarna tillbaka till Storulvåns fjällstation. Vägen vände lite vilket innebar att vi nu fick vinden i ryggen istället. Det var väldigt skönt och underlaget var mest platt men det sluttade lite nerför så vi fick en bra hjälp från vinden. Nu hade också solen börjat skina lite mer och vi tog oss frammåt bra. När vi hade två kilometer kvar till stationen började det gå nerför och ganska mycket nerför. Vi fick en hel del fina vurpor påvägen ner men ingen skadade sig så det är bra. Man bröjade se fjällstationen och fick lite mer kraft. Vi tog oss hela vägen till Storulvåns fjällstation och avslutade färden med en kort men brant sista backe uppför. Nu är 47 kilometer på skidor över de jämtländska fjällen avklarade. Med blod skratt och tårar tog vi oss runt och alla gjorde det utmärkt!

Vi åt mat på Storulvån innan vi satte oss på bussen påväg mot Åre by där vi ska sova inatt. Karin och Sigrid har vi vinkat av och imorgon sätter vi oss andra på tåget ner mot Göteborg. Glada men trötta har vi klarat av hela resan utan problem.

Första dagen ute på fjället!

När vi steg av tåget i Enafors igår fördrev vi väntetiden på taxin genom att spela pingis inne i väntsalen. På småväger åkte vi senare mot Storulvåns fjällstation där vi skulle spendera natten. Stationen var verkligen fräsch och fin men tyvärr så fick vi bo i en liten stuga en bit därifrån vilket några av oss inte tyckte var lika kul...

Vi steg upp strax efter klockan sju, åt frukost och vid nio stod vi i uthyrningen och provade våra pjäxor och fick stighudar till skidorna. Lite innan klockan tio kom vi iväg och förmiddagen bjöd på fantastiskt väder med några minusgrader och strålande sol! Vi fick göra några kortare stopp på vägen för att plåstra om fötter, ta av ett lager kläder på kroppen och fylla på med energi i form av jägarmix och ölkorv. Efter 8 km hade vi kommit precis halvvägs och där fanns en liten nödstuga på fjället där vi åt våra goda mackor och drack varm nyponsoppa. Förmiddagen bestod mest av uppförsbackar så det värkte i både fötter och axlar. Men det goda humöret fanns kvar och vi började åka de sista 8 kilometrarna mot Sylarnas fjällstation.

Nu hade vädret ändrats snabbt och vi fick istället moln, flatljus och snö. Det var inte lika mycket uppför denna biten så det kändes som att det gick mycket snabbare. Vi fick till och med en lite större nedförsbacke. När det var tre kilometer kvar började uppförsbackarna igen.. När vi hade åkt en kilometer uppför stannade vi där Sylarnas gamla fjällstation låg och samlade lite energi för den sista långa backen uppför. Vi började se fjällstationen mer och mer vilket gav oss lite extra energi. Runt klockan fem var vi framme vid Sylarnas fjällstation. Trots att vi är trötta i kroppen och fötterna gör ont så är vi nöjda och glada med vår första dag! Efter en dusch, bastu och mat kan vi nu vila ut och njuta av den härliga miljön här uppe. Imorgon åker vi ut på nästa äventyr!

Dag två på det jämtländska fjället

Idag började dagen med frukost och utsikt över Syltoppen. Efter att ha packat ihop våra saker och gjort oss klara så klev vi på skidorna vid 9.30 och började de första tre kilometrarna neråt som vi fick åka uppför igår. Efter några vurpor, skratt och snygga filmer började en större stigning. Några av oss tog på stighudar vilket hjälpte på det isiga och branta underlaget. Sedan fortsatte färden ganska platt en bit längs med bergen. Vyerna var fantastiska och fötterna höll. Vi fick faktiskt en lång bit nedför innan vi hade åkt de första 10 kilometrarna för dagen och stannade i ett vindskydd för att äga vår lunch. Tomat och ost & broccoli soppa stod på menyn tillsammans med mackorna vi bredde på morgonen.

Det hade börjat blåsa lite mer efter lunch men vi började de sista nio kilometrarna till Blåhammarens fjällstation. Tempot var bra och det gick snabbt att komma framåt. Marken var lite upp och ner men överlag var det ganska platt. När fem kilometer hade svischat förbi återstod bara de sista fyra kilometrarna som tyvärr var uppför.. Vi delade upp oss lite och en grupp åkte i förväg upp mot fjällstationen. Några stannade och tog på stighudar och vi fick dela upp lite i väskorna för att de som hade det jobbigt skulle klara av den sista biten upp. Vid klockan fyra hade alla kommit hela vägen fram till Blåhammarens fjällstation och dagens 19 kilometrarna gick mycket bättre och snabbare än gårdagens 16. Nu har vi vilat, duschat och gjort iordning oss. Med scoutskjortorna på är vi redo för att äta finmiddag här uppe på fjället! Imorgon kör vi de sista 12 kilometrarna tillbaka till Storulvån.

Nu är vi påväg!

Imorse klockan 06.35 avgick vårt tåg från Göteborg C. Efter ett byte i Stockholm och även i Sundvall så sitter vi nu på ett av norrtågs tåg påväg mot Enafors där det sedan blir taxi till Storulvån. Resan har gått bra men det ska bli skönt att komma fram. Vi blir alla ännu mer taggade nu när snön börjar lägga sig på marken också. Vi hörs!